Voeding tijdens de zwangerschap; begint bij de basis.

Onder natuurlijke verzorging verstaan wij bij Petit&Jolie, naast hele fijne natuurlijke cremes, zalfjes en zeepjes zeker voeding. De verzorging van huid en haar komt ook voor een heel groot deel van binnen uit. Hierbij is voeding in veel situaties een belangrijke bron, zie hierover ook onze blog over voeding en eczeem.

Tevens toont onderzoek regelmatig ook aan dat een gezonde eet- en leefstijl een belangrijke rol speelt bij zowel de conceptie, zwangerschap en de gezondheid van moeder en kind.

Om die reden hebben wij Judith Rolf van Peer Voedingsadvies gevraagd om meer te vertellen over voeding tijdens te zwangerschap. En dan vooral wat kan je allemaal wel eten en waarom.

Zwanger? Wat je allemaal wel kan eten!

Tijdens de zwangerschap kan je er nog steeds heel veel lekkere voedingsproducten gegeten worden. Judith legt uit dat het belangrijk is om in eerste instantie de focus op een goede basisvoeding te leggen. Oftewel ga zelf eens na wat je op een dag eet, desnoods schrijf je dat een keer op en zie wat je daarin kan aanpassen. Voor een goede basisvoeding is het gebruik van voldoende groenten en fruit van belang.

Tips:

  • Voeg groenten niet alleen toe aan je diner. Je ontbijt kan bestaan uit een avocado, een omelet met paddestoelen of een smoothie met boerenkool of spinazie. Voeg kiemgroenten of tomaten toe aan je hartig belegde boterham. Gegrilde groenten met een zelfgemaakte dip-saus zijn heerlijk bij een borrel-moment.
  • Eet volop seizoensfruit, zoals nu in de zomer perziken, nectarines en meloen volop verkijgbaar zijn. De voorkeur heeft het om het fruit met schil te nuttigen zodat je gebruik maakt van extra vezels.
  • Hele granen zoals zilvervliesrijst, volkoren basmati-rijst, rogge, gierst, haver, spelt en quinoa zijn fantastisch. De B vitaminen hierin geven je extra energie. Met hele granen kom je gemakkelijker aan extra vezels die je stoelgang gunstig beïnvloeden.
  • Peulvruchten zijn eiwitrijk en onder andere noodzakelijk voor gezonde groei. Niet alleen de bekende bruine boon maar ook de zwarte-, aduki-, of kidneyboon. Erwten en linzen behoren ook tot de peulvruchten.
  • Maak je eten op smaak met verse kruiden en specerijen. Voorkom gebruik van kant- en klaar-producten. Kook zelf en ontdek hoe je je eten nog lekkerder kan maken.

De juiste vetten

Hetgene Judith vaak merkt is dat er een angst is voor vetten. Velen hebben het idee dat je dik wordt van vetten (en nog meer kilo's mee dragen tijdens de zwangerschap zit je vaak niet op te wachten, toch?). Vele hebben dan de neiging light producten te gebruiken. Echter er zitten grote verschillen in vetten (en het is natuurlijk afhankelijk in welke mate de vetten worden genuttigd). Het belangrijkste om te weten is dat vetten juist een belangrijke rol bij verschillende lichaamsfuncties spelen en dus noodzakelijk zijn. Celwanden zijn opgebouwd uit noodzakelijke vetzuren welke de communicatie verzorgen in je lichaam. Essentiële (noodzakelijke) vetzuren krijg je binnen via de juiste voeding.

Tips:

  • Eet daarom minimaal twee keer per week vette vis. Denk hierbij aan wilde zalm, makreel (geen konings makreel wanneer je zwanger bent), sardientjes en haring.
  • Kies daarnaast voor koudgeperste oliesoorten zoals olijfolie extra vierge, hennepzaadolie, walnootolie of lijnzaadolie. Olijfolie extra vierge kan je verhitten. De andere beschreven oliesoorten gebruik je enkel in koud vorm. Om extra goede vetten binnen te krijgen is het aan te raden om dagelijks een eetlepel olie door je pap, over je salade of door je avondmaaltijd te doen. Een omega 3,6, of 9 olie is een ideale mix om regelmatig te gebruiken.
  • Neem dagelijks minimaal 2 eetlepels noten, zaden of pitjes. Deze zitten bomvol goede vetten. Denk hierbij aan walnoten, cashewnoten, paranoten (maximaal 4 per dag in verband met het hoge selenium gehalte), amandelen, hazelnoten. Pijnboompitjes, zonnebloempotjes, pompoentjes, chiazaad, hennepzaad en sesamzaadjes zijn ook goed om regelmatig te verwerken door en bij je gerechten.

Wees niet bang voor vetten! Goede vetten maken niet dik en verhogen je cholesterol niet. Goede vetten vergroten juist de kans op een intelligent kind aangezien deze van groot belang zijn voor het functioneren van je hersenen.

Last van obstipatie?

Obstipatie is een veel voorkomende klacht tijdens zwangerschap. Gebruik minimaal 2 stuks fruit per dag en combineer deze met ongebrande en ongezouten noten. De juiste combinatie van koolhydraatrijk fruit met eiwit- en vetrijke noten geven je extra energie. En zoals je waarschijnlijk weet, heb die af en toe echt wel nodig.

Zoals je merkt zijn er nog heel veel zalige producten die tijdens de zwangerschap gegeten kunnen worden. Dus wij zouden zeggen Enjoy!

Wil je meer tips van Judith betreffende voeding lezen, kan je haar e-book lezen.

Zie ook het e-book van Judith Rolf:

https://www.puurenfit.nl/academie/zwanger-en-fit/

 

Bron:

https://www.puurenfit.nl/academie/zwanger/zwanger-wat-je-allemaal-wel-kan-eten/

© 2013 - 2017 Petit&Jolie | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie