​Wintertijd

Aankomende weekend gaat de tijd weer een uurtje terug. De luxe om legaal een extra uurtje in bed te mogen blijven liggen, zalig vinden jullie ook niet? Toch blijkt dit fenomeen toch erg slecht uit te leggen aan mijn kinderen. Die staan heel netjes klaar in het ritme dat ze gewend zijn, nu dus om zes uur in de ochtend wel te verstaan. Kun je alsnog fluiten naar je uurtje extra slaap.

Hoe kan dat toch?
Wel eens van het biologische ritme gehoord? Het bestaat namelijk echt. Onze biologische klok bepaalt wanneer welke stof of hormoon wordt aangemaakt en waardoor we actief, honger of slaperig worden. Deze biologische klok wordt voor een groot deel bepaald door licht, donker en warmte. Helaas kijkt de biologische klok dus niet op onze wekker. Tot gevolg dat je om 6 uur 's morgens wakker wordt gemaakt door de kids. En dat ook alle eettijden voor hen een uurtje te laat zijn. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er met die kleintjes rond zes a zeven uur geen land meer te bezeilen valt. Herkenbaar?

Oftewel leuk zo'n verschuiving van een uurtje maar het resulteert in eerste instantie altijd in een ontregeling van het huishouden. Er schijnen zelfs mensen last te krijgen van een winterdepressie door het verschuiven van de tijd. Herken jij dit gevoel? Mede om deze reden en omdat ons lichaam prima functioneert zonder verschuiving van de tijd zijn er verschillende wetenschappers die pleiten voor het continueren van de tijd.

Maar wat de wetenschappers ook bediscussiëren, het feit blijft dat de klok voor nu weer een uurtje verzet zal worden. Wat kun je er tegen doen? Daar heb ik gelukkig wel een paar tips op gevonden.

1) De belangrijkste tip is geduld, geduld en geduld! Zoals wel vaker met de kindjes. Maar dit keer kunnen we 'de klok erop gelijk zetten' dat we echt wat extra geduld moeten hebben.

2) Neem de tijd om je kindje langzaam aan de nieuwe tijd te laten wennen. Het kan zo 7 tot 10 dagen duren voordat hij/zij er aan gewend is.

3) Neem voor nu als basis de zomertijd en verplaatst elke dag het eten en naar bed gaan met 10 minuten. Zo kunnen de kleintjes er langzaam aan wennen dat de boel weer verandert.

4) Jij kent je kindje het best dus vertrouw daarop.

5) Houd je ochtend- en avond ritueel gewoon zo strak mogelijk aan.

Om de tijd iets op te rekken kan je bijvoorbeeld je kleintje 's morgen of 's avonds iets langer in bad of douche houden, vinden ze vaak zalig! De warmte maakt het naar bed gaan bovendien ook een stuk makkelijker :)

Kortom, het is even zoeken maar uiteindelijk wennen ook de kindjes aan het nieuwe ritme en vindt hun biologische klok weer een nieuw ritme om de dag goed mee te beginnen.

Heb je nog specifieke tips of vragen om de overgang naar wintertijd goed te laten verlopen? Of over het badderen met kindjes voor het slapen gaan? Welke producten bijvoorbeeld fijn kunnen zijn en een rustige nachtrust bevorderen? Stuur ons dan een persoonlijk berichtje en wij geven je graag vrijblijvend advies of delen je tip met onze social media.  

Mailen kan naar: info@petitetjolie.nl

 

 

Bronnen:
www.menselijk-lichaam.com
www.scientias.nl
www.babyslaapgids.nl
www.ouders.nl

© 2013 - 2017 Petit&Jolie | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie